lezing 2015
Lisbeth Verharen
19 november 2015 - Jaarcongres van de BPSW

Andere sprekers tijdens het congres waren onder meer Tine Van Regenmortel en Lies Schilder, die de Marie Kamphuis Lezing in respectievelijk 2011 en 2013 hebben gegeven. Na een korte introductie van voorzitter Rik Bovenberg werd de lezing voorafgegaan door een inleiding van Margo Trappenburg, 'Burn out samenleving of lief communisme? Twee typen participatiesamenleving en de gevolgen voor hulpverleners'. In haar lezing gaat Lisbeth Verharen in op de veranderingen in de gezondheidszorg die ook gevolgen hebben voor het sociaal werk.
de lezing

Een bewerking van de lezing staat in het februarinummer van Maatwerk.
Verharen, L. (2016). Gezond met sociaal werk: Marie Kamphuis Lezing 2015. Maatwerk, 17(1), 2-6. https://doi.org/10.1007/s12459-016-0002-5

Het is een grote eer om op dit bijzondere moment in de geschiedenis van het sociaal werk de Marie Kamphuis Lezing te mogen geven. Nu de krachten van het sociaal werk worden gebundeld in de Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW). Niet op eigen kracht maar op samenkracht verder. Zoals mensen het in wezen altijd op samenkracht doen of moeten doen. Het lijkt mij een goede beweging, zeker nu. Geen tijd verspillen met het benadrukken van verschillen tussen sociaal werkers - die er zeker zijn - maar profileren van datgene waar het sociaal werk goed in is. Want de samenleving verandert en meer dan ooit is er een kans voor het sociaal werk om te laten zien wat het waard is. Maar dan moet die kans wel worden benut. Daarvoor is het belangrijk om niet alleen binnen het sociaal werk de verbindingen te versterken maar ook die met andere beroepsgroepen, in het bijzonder de gezondheidszorg. In deze lezing laat ik zien dat het sociaal werk daarvoor goede kaarten in handen heeft.

Lees hier verder.

andere lezingen...

Gezond met Sociaal Werk

Lisbeth Verharen is opgeleid als maatschappelijk werker, studeerde Algemene Sociale Wetenschappen en promoveerde in 2010 op een onderzoek in het medisch maatschappelijk werk aan de Universiteit voor Humanistiek. Zij werkte als maatschappelijk werker, docent en onderzoeker.
Zij is tevens lid  lid van de wetenschappelijke adviesraad van de BPSW, voorzitter van het bestuur van de stichting Family and Patiënt Centered Intensive Care (FCIC), lid van de Raad van Toezicht van NIM maatschappelijk werk en bestuurslid van de Marie Kamphuis Stichting.